Διδακτική επίσκεψη στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα στα πλαίσια διδακτικών ενοτήτων της Ιστορίας πραγματοποίησε το 1ο Γυμνάσιο Τριανδρίας στις 25 Οκτωβρίου 2023. Την επίσκεψη εισηγήθηκαν και συντόνισαν η Διευθύντρια Σταυρή Γαρυφαλλιά και η εκπαιδευτικός Χαλκιά Αντωνία.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του μουσείου στηρίζονται στη βασική αντίληψη ότι το Μουσείο αποτελεί έναν χώρο, όπου ο πολιτισμός όχι μόνο προβάλλεται, αλλά και συνδημιουργείται και γίνεται αφορμή για προσέγγιση διαθεματικών εννοιών, όπως η ιστορία, η μνήμη, η πληροφόρηση, η επικοινωνία, η τεχνολογία, η πολυπολιτισμικότητα και η αλληλεπίδραση.
Οι μαθητές ξεναγήθηκαν με διαδραστικό τρόπο, μέσω ερωτοαποκρίσεων, σε όλες τις αίθουσες του μουσείου με έμφαση στην ιστορία του Μακεδονικού Αγώνα και του ήρωα Παύλου Μελά. Η ξενάγηση στα Διοράματα αναδείκνυε σκηνές από την καθημερινότητα των κατοίκων εκείνης της εποχής. Διοράματα χαρακτηρίζονται οι σκηνογραφικές αναπαραστάσεις εικόνων της ζωής και των αγώνων των Μακεδόνων, όπως το Σχολείο, ο Βάλτος, η Εκκλησία, ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Φλώρινας.
Τα εκθέματα στις διάφορες αίθουσες του Μουσείου σχετίζονται με την παρακάτω θεματολογία: Αγώνες για την Ελευθερία – Η Μακεδονική Κοινωνία – Το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στην Θεσσαλονίκη – Ο αγώνας στις πόλεις και στα χωριά – Το τέλος του ένοπλου αγώνα στην Μακεδονία – Διοράματα- Συλλογή κειμηλίων – Συλλογή οχημάτων Ελληνικού Στρατού.
Οι μαθητές επισκέφθηκαν επίσης την περιοδική έκθεση του Μουσείου με τον τίτλο ¨Γιάννης και Μίλτος Μανάκια. Τα πρόσωπα πίσω από τον φακό.¨, με σπάνιο φωτογραφικό υλικό από το αρχείο των πρώτων κινηματογραφιστών στα Βαλκάνια. Οι φωτογραφίες παρουσιάζουν οικογενειακά πορτρέτα και σκηνές από την ζωή στην ύπαιθρο. Οι Αφοι Μανάκια αποτύπωσαν με τον φακό τους εικόνες της ζωής και επαγγέλματα των κατοίκων της Μακεδονίας στις αρχές του 20ου αιώνα.
Η διδακτική επίσκεψη συνοδεύθηκε από την συμπλήρωση φύλλων εργασίας για την αξιοποίηση της μουσειακής επίσκεψης στην τάξη. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές (που ήδη είχαν χωριστεί από το σχολείο σε ομάδες 3-4 ατόμων με έναν «συγγραφέα» ανά ομάδα) κλήθηκαν να κρατήσουν σημειώσεις απαντώντας στα ερωτήματα του φύλλου εργασίας που τους είχε διανεμηθεί στο σχολείο από τους φιλολόγους. Οι «συγγραφείς» των ομάδων κάθε τμήματος κλήθηκαν να γράψουν μέσα στην τάξη ένα ενιαίο κείμενο με τις πληροφορίες που συνέλεξαν ούτως ώστε να αναδειχθεί τελικά το καλύτερο κείμενο ανά τάξη.
Οι μαθητές επισκέφθηκαν το μουσείο οργανωμένοι σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα μετακινήθηκε με αρχηγό την εκπαιδευτικό Πέιου Κυριακή και συνοδούς εκπαιδευτικούς τους Σερετοπούλου Αλίκη, Μπούα Όλγα, Χαλκιά Αντωνία, Αβραμιδου Μάρθα και Θεολόγου Μαρία. Η δεύτερη ομάδα μετακινήθηκε με αρχηγό την εκπαιδευτικό Σολδάτου Αλεξάνδρα και συνοδούς εκπαιδευτικούς τους Βαγενά Οδυσσέα, Γκιντίδου Ελένη, Τσιτσιγιά Σοφία, Αλατζίδου Ευθαρσία και Μπαμπαλώνα Ευανθία.