1ο Γυμνάσιο Τριανδρίας

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ

ΜΑΘΗΤΕΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

ΕΚΔΡΟΜΕΣ

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ

 

ΑΠΟΦΑΣΗ

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

Αριθ. Πρωτ. 6492/11.1.83

Καθήκοντα και αρμοδιότητες, Συλλόγου Καθηγητών, Διευθυντών, Υποδιευθυντών και Διδακτικού Προσωπικού των Σχολείων Μ.Ε.

 

Έχοντας υπόψη:

1.                            Το άρθρο 37, παράγραφος 14 του Ν. 309/76 «Περί Οργανώσεως και διοικήσεως της Μέσης Γενικής Εκπαιδεύσεως».

2.                            Τα άρθρα 4 και 5 του Ν. 817/1978 «Περί ρυθμίσεως ενίων εκπαιδευτικών θεμάτων».

3.                            Τη 18726/22-2-78 Υπουργική απόφαση, που αναφέρεται στα καθήκοντα, Λυκειαρχών, Γυμνασιαρχών και διδακτικού προσωπικού των Σχολείων Μ.Ε.

 

αποφασίζουμε

Τροποποιούμε την 18726/22-2-78 απόφαση και καθορίζουμε τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του Συλλόγου των Καθηγητών, των Διευθυντών, των Υποδιευθυντών και του Διδακτικού προσωπικού των σχολείων Μ.Ε. ως εξής:

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

α) Σύλλογος διδασκόντων καθηγητών

(Σύνθεση, λειτουργία, καθήκοντα, αρμοδιότητες)

 

1.                  Οι διδάσκοντες σε κάθε σχολείο Μ.Ε. (Γυμνάσιο, Λύκειο, ΤΕΛ) καθηγητές όλων των κλάδων, των βαθμών και των μισθολογικών κλιμακίων, που έχουν οργανική θέση ή υπηρετούν με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, απαρτίζουν το σύλλογο των καθηγητών του σχολείου.

 

2.                  Ο σύλλογος των καθηγητών συνεδριάζει τακτικά τουλάχιστον μία φορά πριν από την έναρξη των μαθημάτων και ανά μία στο τέλος κάθε τριμήνου, και έκτακτα όποτε το ζητήσει ο διευθυντής ή με έγγραφό τους - όπου θα αναφέρεται το θέμα και ο εισηγητής - το 1 / 3 των μελών του συλλόγου.

 

3.                  Ο χρόνος που θα μεσολαβεί μεταξύ των εκτάκτων συνεδριάσεων δεν μπορεί να είναι μικρότερος των 20 ημερών, εκτός αν το ζητήσει η πλειοψηφία των μελών του συλλόγου, λόγω έκτακτης ανάγκης.

 

4.                  Οι συνεδριάσεις του συλλόγου των καθηγητών, τακτικές και έκτακτες, γίνονται εκτός ωρών διδασκαλίας μαθημάτων και τα θέματα εισηγείται ο διευθυντής ή άλλος εισηγητής, που τον ορίζει ο διευθυντής.

 

5.                  Στις συνεδριάσεις του συλλόγου των καθηγητών προεδρεύει ο διευθυντής ή όταν αυτός κωλύεται, ο υποδιευθυντής. Σε περίπτωση απουσίας και του υποδιευθυντή προεδρεύει ο αρχαιότερος καθηγητής.

 

6.                  Δε συγκαλείται συνεδρίαση του συλλόγου, αν το θέμα που προτείνεται για συζήτηση ανήκει σύμφωνα με το νόμο στην αποκλειστική αρμοδιότητα του διευθυντή ή άλλου σχολικού φορέα.

 

7.                  Η πρόσκληση των μελών του συλλόγου και η γνωστοποίηση των θεμάτων ημερησίας διατάξεως στις τακτικές συνεδριάσεις γίνεται γραπτή μία τουλάχιστον ημέρα πριν από την έναρξη της συνεδρίασης. Δεν απαιτείται πρόσκληση των μελών, όταν πρόκειται να συνεχιστεί συζήτηση, που είχε διακοπεί σε προηγούμενη συνεδρίαση και είχε οριστεί η ημερομηνία για επανάληψή της.

 

8.                  Πριν από την έναρξη της συζητήσεως στις τακτικές συνεδριάσεις μπορεί να εγγραφεί στην ημερήσια διάταξη νέο θέμα, εφόσον το ζητήσει η πλειοψηφία των μελών του συλλόγου.

 

9.                  Για να είναι έγκυρη η απόφαση του συλλόγου των καθηγητών απαιτείται η πλειοψηφία των παρόντων μελών. Σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη, με την οποία τάσσεται ο πρόεδρος.

 

10.              Κάθε απόφαση καταχωρίζεται στο βιβλίο πράξεων του συλλόγου και πρέπει να είναι απόλυτα αιτιολογημένη. Καταχωρίζεται επίσης περιληπτικά η άποψη της μειοψηφίας, εφόσον τούτο ζητηθεί.

 

11.              Η ψηφοφορία είναι φανερή. Μυστική ψηφοφορία είναι επιτρεπτή εφόσον προβλέπεται από σχετική διάταξη ή την αποφασίζει η πλειοψηφία των παρόντων μελών του συλλόγου.

 

12.              Τα πρακτικά υπογράφονται από τον πρόεδρο, το γραμματέα και τα παρόντα μέλη του συλλόγου.

 

13.              Ο σύλλογος των διδασκόντων ευρίσκεται σε απαρτία, όταν είναι παρόντα τουλάχιστον τα μισά των μελών του συλλόγου των καθηγητών. Η απουσία μέλους από τις συνεδριάσεις πρέπει να είναι απόλυτα δικαιολογημένη.

 

14.              Στις συνεδριάσεις του συλλόγου των καθηγητών μπορούν να παρευρίσκονται με δικαίωμα λόγου εκπρόσωποι των μαθητών σύμφωνα με τα άρθρα του Κανονισμού Λειτουργίας των Μαθητικών Κοινοτήτων.

 

15.              Ο σύλλογος των καθηγητών έχει ευθύνη για τη λειτουργία του σχολείου σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, που διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πολιτική του Κράτους.

 

16.              Στην πρώτη τακτική συνεδρίαση (κάθε χρόνο) αποφασίζει για την ανάθεση της διδασκαλίας των μαθημάτων, τον ορισμό των καθηγητών συμβούλων κατά ταξη ή τμήμα, την κατανομή των εργασιών του σχολείου μεταξύ των μελών του, καθώς και τα σχετικά με την εφημερία των καθηγητών, εκτιμώντας τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του σχολείου.

 

17.              Επιβάλλει στους μαθητές τις προβλεπόμενες από τις ισχύουσες διατάξεις ποινές και στο τέλος του διδακτικού έτους, αποφασίζει για το χαρακτηρισμό της διαγωγής τους, τεκμηριώνοντας τις αποφάσεις του με στοιχεία συγκεκριμένα και οπωσδήποτε αιτιολογημένα.

 

18.              Αποφασίζει για τη δικαιολόγηση των απουσιών των μαθητών, όπως επίσης και για την προαγωγή, απόλυση, παραπομπή σε ανεξέταση ή απόρριψή τους στο τέλος του διδακτικού έτους, με βάση τα σχετικά στοιχεία και τη βαθμολογία, που έχει καταχωρισθεί στα οικεία βιβλία και σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

 

19.              Αποφασίζει για την πραγματοποίηση εκδρομών ή περιπάτων των μαθητών λαμβάνοντας υπόψη τη διαδικασία που προβλέπει άρθρο του Κανονισμού των μαθητικών κοινοτήτων.

 

20.              Ορίζει εκπροσώπους του, οι οποίοι σε συνεργασία με τις μαθητικές κοινότητες, όπως προβλέπεται και από άρθρο του Κανονισμού των Μαθητικών Κοινοτήτων, παρακολουθούν και ελέγχουν τις συνθήκες λειτουργίας των σχολικών κυλικείων.

 

21.              Ορίζει καθηγητή - σύμβουλο για τη συμπαράσταση και βοήθεια στην έκδοση εντύπων από τη συντακτική επιτροπή της Μαθητικής Κοινότητας.

 

22.              Αποφασίζει για την τακτική ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων σε μόνιμη και σταθερή βάση και εκτός ωρών διδασκαλίας, σχετικά με τη φοίτηση, την επίδοση και τη διαγωγή των μαθητών.

 

23.              Μπορεί να πραγματοποιεί, μετά από απόφασή του, κοινές συνεδριάσεις με το Δ.Σ. του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και με συμμετοχή του προέδρου του Μ.Σ. για θέματα σχετικά με τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου. Στις συνεδριάσεις αυτές μπορεί να προσκαλείται και εκπρόσωπος της τοπικής αυτοδιοικήσεως, εφόσον τούτο κρίνεται από το Σύλλογο των καθηγητών απαραίτητο.

 

β) Συμβούλιο Τάξης

(Σύνθεση, λειτουργία, αρμοδιότητες)

1.                  Το Συμβούλιο της τάξης αποτελείται από τους καθηγητές που διδάσκουν στην τάξη και τον υποδιευθυντή του σχολείου ο οποίος και προεδρεύει στις συνεδριάσεις.

 

2.                  Το Συμβούλιο της τάξης συνεδριάζει κάθε φορά που ανακύπτει θέμα σχετικό με τη λειτουργία της τάξης ή τμήματος της τάξης και εφόσον το συγκαλέσει ο Διευθυντής ή ο υποδιευθυντής ή το ζητήσουν με έγγραφο τους τρεις τουλάχιστον καθηγητές.

 

3.                  Στις συνεδριάσεις του Σ.τ.Τ. μπορεί να μετέχει και ο Διευθυντής, οπότε και προεδρεύει, όπως επίσης μπορεί να παρευρίσκεται ο Πρόεδρος της Μαθητικής κοινότητας της τάξης ή του τμήματος.

 

4.                  Το Σ.τ.Τ. δεν έχει αποφασιστικό χαρακτήρα, αλλά εισηγητικό προς τον σύλλογο των καθηγητών, ο οποίος έχει την τελική ευθύνη της λήψης των αποφάσεων.

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’

α) Διευθυντές

(καθήκοντα, αρμοδιότητες)

 

1.                  Ο διευθυντής εκπροσωπεί το σχολείο σε όλες τις προς τρίτους σχέσεις του, παραμένει στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες και είναι υπεύθυνος για την πιστή εφαρμογή των αποφάσεων του συλλόγου των καθηγητών.

 

2.                  Ενημερώνει το σύλλογο των καθηγητών σχετικά με τους νόμους, τις διαταγές και τις αποφάσεις που αφορούν στη λειτουργία του σχολείου ασκεί εποπτεία και έχει ευθύνη για την τήρησή τους.

 

3.                  Φροντίζει ώστε να τηρούνται πάντοτε ενημερωμένα τα υπηρεσιακά βιβλία και είναι υπεύθυνος για τη διεκπεραίωση της υπηρεσιακής αλληλογραφίας του σχολείου.

 

4.                  Υπογράφει όλους τους τίτλους σπουδών, ως υπεύθυνος, και συνυπογράφουν, ως συνυπεύθυνοι, ο Υποδιευθυντής και ο καθηγητής που συνέταξε τον τίτλο, εφόσον δεν υπάρχει γραμματέας.

 

5.                  Βεβαιώνει τη γνησιότητα των τίτλων που έχουν εκδοθεί από το σχολείο του, και ζητεί την επαλήθευση της γνησιότητας τίτλων άλλων σχολείων, όταν υπάρχουν υπόνοιες για τη γνησιότητά τους.

 

6.                  Εγκρίνει μετεγγραφές μαθητών σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και έχει ευθύνη για τη φύλαξη των στοιχείων εγγραφής στο αρχείο του σχολείου.

 

7.                  Μεριμνά για τη σύνταξη του ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας και φροντίζει για την καθημερινή ενημέρωση των βιβλίων διδασκόμενης ύλης από τους καθηγητές.

 

8.                  Φροντίζει να τροποποιεί το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας, ώστε να καλύπτονται τα κενά σε περιπτώσεις έκτακτης απουσίας καθηγητών.

 

9.                  Εισηγείται στην προϊσταμένη αρχή την ανάθεση υπερωριακής διδασκαλίας σε καθηγητές που το επιθυμούν, σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις.

 

10.              Είναι υπεύθυνος για την καταχώριση της βαθμολογίας των μαθητών στα σχετικά βιβλία και όταν κατά την κρίση του επιβάλλεται, καλεί γονείς ή κηδεμόνες και τους ενημερώνει σε θέματα για τα οποία θεωρεί απαραίτητη την απευθείας προσωπική τους ενημέρωση.

 

11.              Όταν συμβαίνει να υπάρχουν μαθητές που έχουν λόγους απαλλαγής από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, ύστερα από εισήγηση του σχολιάτρου συντάσσει σχετική πράξη στο βιβλίο πράξεων του συλλόγου, την οποία υπογράφουν ο ίδιος, ο σχολίατρος και οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής του σχολείου.

 

12.              Έχει την ευθύνη για την υγιεινή κατάσταση των χώρων του διδακτηρίου και προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για την προστασία της υγείας των μαθητών και του προσωπικού. Σε περίπτωση που παρουσιασθεί κρούσμα μεταδοτικής ασθένειας το αναφέρει αμέσως στον προϊστάμενο της Διευθύνσεως ή του Γραφείου Εκπαίδευσης.

 

13.              Μεριμνά για τη συντήρηση και επισκευή του διδακτηρίου και των σχολικών επίπλων και σκευών καθώς επίσης και για την προμήθεια των αναγκαίων μέσων εξοπλισμού και των εποπτικών οργάνων.

 

14.              Μετέχει ως μέλος στην επιτροπή μισθώσεως οικημάτων για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών του σχολείου και θεωρεί τις καταστάσεις πληρωμής των μισθωμάτων, στις περιπτώσεις που δεν είναι υποχρεωτικό να τις θεωρεί άλλη προϊσταμένη αρχή.

 

15.              Είναι εκκαθαριστής των αποδοχών του προσωπικού του σχολείου, υπεύθυνος για τη σύνταξη των μισθοδοτικών καταστάσεων και για την τήρηση των νόμων που διέπουν τη μισθοδοσία των δημοσίων υπαλλήλων και εφόσον δεν υπάρχει γραμματεύς στο σχολείο, βοηθείται από καθηγητή, που τον ορίζει ο σύλλογος.

 

16.              Προτείνει το διορισμό ή την απόλυση του προσωπικού Γ' κατηγορίας του σχολείου του, σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις.

 

17.              Ως Γραμματέας της Σχολικής Εφορείας του Σχολείου εισηγείται στα άλλα μέλη της ότι έχει σχέση με τις απαιτούμενες δαπάνες για τις επισκευές του διδακτηρίου ή των επίπλων και των σκευών, όπως επίσης και για κάθε προμήθεια υλικού απαραίτητου στο σχολείο.

 

18.              Συγκροτεί με πράξη του (άρθρο 8 του Π.Δ. 465/ΦΕΚ 129α/11-5-81) τις διάφορες επιτροπές εξετάσεων, συνεργάζεται με τους αρμόδιους καθηγητές για τον ορισμό των θεμάτων, των επιτηρητών κ.τ.λ. και είναι υπεύθυνος για την τήρηση των σχετικών με τις εξετάσεις διατάξεων.

 

19.              Τηρεί φακέλους υπηρεσιακών μεταβολών των καθηγητών του σχολείου του, τους οποίους σε περίπτωση μετάθεσης αποστέλλει στα νέα σχολεία τους «επί αποδείξει».

 

20.              Μεριμνά, ύστερα από συνεννόηση με το Μαθητικό Συμβούλιο, ώστε να διατίθεται ειδικός χώρος σε κεντρικό σημείο του σχολείου, τον οποίο θα χρησιμοποιούν οι Μαθητικές Κοινότητες για ανακοινώσεις σχετικές με μαθητικά θέματα.

 

21.              Ανακοινώνει έγκαιρα στους μαθητές το περιεχόμενο εγκυκλίων, οι οποίες αναφέρονται σε θέματα, που τους αφορούν.

 

β) Υποδιευθυντές

(καθήκοντα, αρμοδιότητες)

 

1.                  Ο Υποδιευθυντής αναπληρώνει το Διευθυντή, όπως ορίζεται στο άρθρο 37 του Ν. 309/76  και παραμένει στο σχολείο όλες τις εργάσιμες ώρες.

 

2.                  Συνυπογράφει τους τίτλους που χορηγεί το σχολείο και βεβαιώνει τη γνησιότητα τίτλων άλλων σχολείων, των οποίων έχει γίνει επαλήθευση.

 

3.                  Έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα της σύνταξης και της αποστολής των δελτίων κίνησης προσωπικού και των στατιστικών πινάκων σε συνεργασία με καθηγητές, που τους ορίζει ο σύλλογος των καθηγητών, εκτός αν υπάρχει Γραμματέας στο σχολείο.

 

4.                  Καταρτίζει το πρόγραμμα εφημερευόντων σε συνεργασία με το σύλλογο των καθηγητών και έχει την ευθύνη της εφαρμογής του.

 

5.                  Ενημερώνεται στην αλληλογραφία του σχολείου και φροντίζει για την προώθηση ή την αρχειοθέτηση των εγγράφων.

 

6.                  Είναι ο εισηγητής για το χαρακτηρισμό της διαγωγής των μαθητών με βάση πάντοτε τα συγκεκριμένα στοιχεία των ατομικών τους δελτίων και τη γνώμη των καθηγητών-συμβούλων της τάξης.

 

7.                  Εισηγείται στο σύλλογο των καθηγητών ή στο Διευθυντή τις πιθανές λύσεις προβλημάτων, που έχουν επισημανθεί κατά τις συνεδριάσεις των συμβουλίων της τάξης.

 

8.                  Φροντίζει για την έγκαιρη παραλαβή και διανομή των διδακτικών βιβλίων και γενικά για τη τακτοποίηση εκκρεμοτήτων, που έχουν σχέση με την όσο γίνεται πιο εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Γ’

Διδακτικό προσωπικό

(ειδικά καθήκοντα)

Οι καθηγητές που διδάσκουν στα σχολεία Μ.Ε. (Γυμνάσια, Λύκεια) έχουν τα εξής ειδικά καθήκοντα:

1.                  Προσέρχονται έγκαιρα στο σχολείο και εφαρμόζουν πιστά το ωρολόγιο πρόγραμμα χωρίς να παραβιάζουν ούτε την ώρα έναρξης ούτε την ώρα λήξης του μαθήματος.

 

2.                  Καταγράφουν χωρίς καθυστέρηση τη διδασκόμενη ύλη στα σχετικά βιβλία και ελέγχουν με προσοχή της απουσίες των μαθητών, υπογράφοντες το ημερήσιο δελτίο απουσιών.

 

3.                  Είναι προσωπικά υπεύθυνοι για την πειθαρχία και την τάξη κατά την ώρα της διδασκαλίας και δεν επιτρέπουν την έξοδο των μαθητών από την αίθουσα, παρά μόνο σε περιπτώσεις απόλυτης ανάγκης.

 

4.                  Μπορούν να καλούν γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών, να συζητούν μαζί της και να της ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την επίδοση των μαθητών, γνωστοποιώντας το και στη διεύθυνση του σχολείου.

 

5.                  Όταν είναι εφημερεύοντες παραμένουν στο σχολείο μέχρι τέλους της λειτουργίας του και εφαρμόζουν όσα προβλέπονται από της ισχύουσες διατάξεις και της σχετικές αποφάσεις του Συλλόγου των Καθηγητών.

 

6.                  Ενημερώνονται και τηρούν τους νόμους, τα διατάγματα και της σχετικές αποφάσεις και αναλαμβάνουν της πρόσθετες εργασίες του σχολείου, ενισχύοντας έμπρακτα το έργο της συλλογικής αντιμετώπισης των προβλημάτων.

 

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ

Π. ΜΩΡΑΛΗΣ