1. Σύντομη περιγραφή Προγράμματος
Με το πρόγραμμα αυτό οι μαθητές της πόλης θα ερευνήσουν
το τι, το πως και το γιατί κυρίως στα οικοσυστήματα των Λιμνών αλλά και των
Βουνών, των Δασών και των Ποταμών στην ορεινή Μακεδονία των συνόρων. Καστοριά,
Φλώρινα και Πέλλα.
- Θα
δουν τι υπάρχει σε μια απομακρυσμένη και απομονωμένη γωνιά της πατρίδας
μας.
- Θα
προβληματιστούν για το πως μπορεί να συμβιβασθούν η οικονομική ανάπτυξη
και οι ανθρώπινες δραστηριότητες με την προστασία και διατήρηση του
φυσικού περιβάλλοντος
- Θα
ψάξουν να βρουν γιατί κινδυνεύει ένας βιότοπος που για χιλιάδες χρόνια
έχει διατηρηθεί προσφέροντας κατοικία και τροφή σε ανθρώπους και ζώα.
- Θα
συζητήσουν με τους ανθρώπους της περιοχής για τα προβλήματα τους αλλά και
για τα ενδιαφέροντα τις προσδοκίες τους και τις επαγγελματικές προοπτικές.
- Θα
διαπιστώσουν μέσα στα οικοσυστήματα τις αξίες τους και θα αντιληφθούν τους
κινδύνους που τα απειλούν. Η επαφή αυτή θα ευαισθητοποιήσει τους μαθητές
και θα νοιώσουν την ανάγκη για την προστασία των οικοσυστημάτων.
- Θα
διαπιστώσουν ότι τα οικολογικά προβλήματα δεν έχουν σύνορα και ότι
χρειάζεται διεθνής προσπάθεια για τη λύση τους. Οι πελεκάνοι περνούν τα
σύνορα χωρίς διαβατήριο.
- Θα
ασκηθούν στην παρατήρηση, την αναγνώριση και την καταγραφή των ειδών της
χλωρίδας και της πανίδας.
- Θα
δοκιμάσουν να γλιστρήσουν στο χιόνι στο Πισοδέρι.
- Θα
αναπτύξουν την συνεργατικότητα προσπαθώντας να
δώσουν την πρότασή τους που να συμβιβάζει την προστασία ενός
οικοσυστήματος με την βιώσιμη ανάπτυξη μιας περιοχής.
2. Σκοποί και στόχοι του Προγράμματος
Γενικότεροι σκοποί
του προγράμματος είναι:
- Η
βιωματική προσέγγιση της γνώσης και η άμεση πληροφόρηση, μέσω της επαφής
των μαθητών του Γυμνασίου με το περιβάλλον σε περιοχές αυξημένου
περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος (δάση, λίμνες, ποταμοί, οικισμοί) της
Μακεδονίας (Νομοί Φλώρινας, Καστοριάς, Πέλλας)
- Η
ενεργή σύνδεση της σχολικής πράξης με το περιβάλλον σε όλες τις εκφάνσεις
του. Ευαισθητοποίηση και σύνδεση των θεμάτων περιβάλλοντος, με τις γνώσεις
του σχολείου.
- Να
γνωρίσουν οι μαθητές το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον και να
συνειδητοποιήσουν τη σχέση του ανθρώπου με αυτό. «Έτσι θα
ευαισθητοποιηθούν και θα νιώσουν πως ο άνθρωπος δεν έχει δικαίωμα να
κακοποιεί τη φύση, γιατί με αυτόν τον τρόπο προκαλεί την καταστροφή του,
αφού και ο ίδιος αποτελεί ένα μέρος της.»
- Η
καλλιέργεια συνειδητής περιβαλλοντικής παιδείας και αγωγής, οικολογικής
συνείδησης και ανάπτυξης κώδικα αξιών απέναντι στο περιβάλλον.
Ενθαρρύνουμε τους μαθητές να αλλάξουν στάση και αξίες για τη ζωή και τη
φύση.
Οι ειδικοί
εκπαιδευτικοί στόχοι που αφορούν τους μαθητές εστιάζονται:
- στην
κατανόηση της δομής και της
λειτουργίας των οικοσυστημάτων της λίμνης, του δάσους και του ποταμού και
σε σχέση με τις ανθρώπινες δραστηριότητες
- στην
μελέτη – αναγνώριση της κατάστασης του οικοσυστήματος και της θέσης του
ανθρώπου μέσα σ’ αυτό.
- στη
δυνατότητα συσχέτισης του φυσικού περιβάλλοντος με τις ανθρώπινες
δραστηριότητες και την τοπική
ιστορία, Προϊστορικός οικισμός Δυσπηλιού, Πόλη
Καστοριάς και λίμνη, Πρέσπες και εκκλησίες
- σκήτες στη Μεγάλη Πρέσπα
- στην
ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης, καταγραφής και επεξεργασίας των
πληροφοριών που συνέλεξαν άμεσα με τις εμπειρίες
τους
- στη
διαμόρφωση συμπεριφορών προστασίας του περιβάλλοντος και αντιμετώπισης των
περιβαλλοντικών προβλημάτων, εθελοντική εργασία συλλογής σκουπιδιών στο Σέιχ Σου
- στην
έκφραση του προσωπικού τους ταλέντου (σχεδιάζουν – ζωγραφίζουν –
δημιουργούν αφίσες, γράφουν στίχους, παίζουν μουσική, υποκρίνονται
παίζοντας ρόλους)
- στην
καλλιέργεια περιβαλλοντικής κουλτούρας και οικολογικής συνείδησης
- στην
ανάπτυξη της ιδέας της προστασίας της οικολογικής ισορροπίας και της
ποιότητας ζωής και της καλλιέργειας των αντίστοιχων κοινωνικών αξιών,
Εθνικός Δρυμός Πρεσπών
- στην
ουσιαστική, βιωματική γνωριμία με την παράδοση και την πολιτιστική
κληρονομιά, τα τοπικά ήθη και έθιμα, όπως διασώζονται στην ελληνική
ύπαιθρο. Θα επισκεφθούμε το Ιστορικό-Λαογραφικό Μουσείο της Δροσοπηγής.
- στην
οικοδόμηση βιωματικών σχέσεων «κοινότητας» μεταξύ των μαθητών και μεταξύ
εκπαιδευτικών και μαθητών και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης
προβλημάτων που δημιουργούνται από τη συγκατοίκηση και συνύπαρξη με άλλους
όλο το 24ωρο,
- στη
βοήθεια προς τους μαθητές, στο πλαίσιο του εξελισσόμενου επαγγελματικού
τους προσανατολισμού και της κοινωνικοποίησής τους, για τον καθορισμό της
μετέπειτα συνολικής στάσης ζωής τους και για τις επαγγελματικές επιλογές
τους,
- στη
συνειδητοποίηση του γεγονότος ότι τα οικολογικά προβλήματα δεν έχουν
σύνορα και ότι χρειάζεται διεθνής προσπάθεια για τη λύση τους.
- στην
ανάπτυξη ομαδικότητας, συνεργασίας, πρωτοβουλίας και ερευνητικής διάθεσης.
3. Ανάλυση του Προγράμματος σε
επιμέρους Δράσεις
- Η επιλογή του θέματος.
Έρευνα και συλλογή βιβλιογραφικού υλικού για το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Διερεύνηση του θέματος.
- Σύνταξη και αποστολή
επιστολών - Υποβολή της πρότασής μας για έγκριση.
- Συλλογή – απομάκρινση σκουπιδιών από το δάσος Σέιχ-Σου σε συνεργασία με τον Δήμο Τριανδρίας
(Ευαισθητοποίηση για θέματα ρύπανσης του περιβάλλοντος) Εαρινή ισημερία –
Παγκόσμια Δασοπονίας. Δραστηριότητες στο Σέιχ-Σου
- Προετοιμασία ερωτηματολογίου
για συνεντεύξεις με κατοίκους, εργαζομένους, ειδικούς.
- Πραγματοποίηση πενθήμερης
επίσκεψης στους νομούς Φλώρινας, Καστοριάς και Πέλλας
- Διεξαγωγή εργαστηριακών
πειραμάτων Συγκέντρωση και καταγράφη των
αποτελεσμάτων
- Ημερίδα παρουσίασης του
προγράμματος. Έκθεση φωτογραφίας – υλικού σε αφίσσες.Διατύπωση
προτάσεων. Αξιολόγηση του προγράμματος
4. Ενδεικτικός πίνακας θεμάτων
για την επιλεγείσα περιοχή
- Από τον προϊστορικό λιμναίο
οικισμό του Δισπηλιού στην σύγχρονη Καστοριά.
- Η νησίδα του Αγίου
Αχίλλειου, καρδιά του Πυρήνα του
Εθνικού Δρυμού Πρεσπών
- Η αποικία των πελεκάνων και
οι καλαμιές της Μικρής Πρέσπας
- Ο οικισμός των Ψαράδων, τα ασκηταριά και οι βαρκάρηδες
- Ο Άγιος Γερμανός, η ιστορία,
η Βυζαντινή εκκλησία και η αποκατάσταση των αγιογραφιών
- Η παραγωγική δραστηριότητα:
οι γίγαντες, οι μικροκέρατες αγελάδες και η
αλιεία
- Επαγγέλματα των αγροτοτουριστικών περιοχών, συνεντεύξεις με τους
κατοίκους, ερωτηματολόγιο
- Αθλητικές δραστηριότητες στο
βουνό, σκι στο Πισοδέρι
- Ο Δροσοπηγιώτικος
ποταμός και ο νερόμυλος Στύλου
- Ο ΑΗΣ
Μελίτης – Αχλάδας και πως η σύγχρονη τεχνολογία μειώνει του ρύπους ενός
εργοστασίου που καίει το χειρότερο καύσιμο, τον λιγνίτη
- Δειγματοληψία νερού από
λίμνες, ποτάμια και πηγές, φυσικά και χημικά χαρακτηριστικά
- Ιστορία, θρύλοι, παραδόσεις
και πολιτισμός